Dette var modstandsbevægelsens “hemmelige våben”, og et eksempel på den opfindsomhed der ofte prægede dens medlemmer.
af Gert Laursen
I starten af maj 1945 var den anden verdenskrig gået ind i slutfasen. Hitler havde begået selvmord og britiske tropper nærmede sig den danske grænse. Det stod imidlertid stadigvæk ikke klart om de tyske tropper ville overgive sig fredeligt eller de ville kæmpe.
Den danske undergrundshær, der bestod af næsten 50.000 mænd, var blevet trænet i tilfælde af, at kamphandligner skulle bryde ud, og en af modstandsgrupperne i Frederiksværk, ønskede at være forberedt på det værste.
De besluttede derfor at lave deres egen panservogn og fik fat på en skrottet 2 tons Ford lastbil. På Frederiksværkbanens værksted arbejdede gruppen i adskillige måneder for at færdiggøre bilen. Den blev belagt med stålplader som man fik fra et stålværk og en stor ståltønde blev brugt som “kanon tårn”.
Da nyheden om kapitulation kom den 4. maj om aftenen, arbejdede gruppen stadigvæk på at færdiggøre bilen, men om morgenen var den endelig klar til kamp. Heldigvis overgav den tyske hær sig uden kamp, men adskillige danske kollorabotører nægtede og give op, og flere steder brød kampe ud imellem modstandsbevægelsen og forræderne. I Frederiksværk kom bilen i kamp med en gruppe på 19 personer som skjulte sig i et hus i et plantage.
Efter en kort ildkamp blev huset stormet og gruppen arresteret. Dette var den eneste aktion som køretøjet var involveret i, bortset fra nogle rekognoscerings missioner. Senere fortsatte den til København med demonstrations formål for øje.
I dag står bilen udenfor Frihedsmuseet i København som en påmindelse om modstands-bevægelsens opfindsomhed.