De Havilland Chipmunk Mk 20

Chipmunken fløj første gang i maj 1946. I november 1949 skrev Hærens og Søværnets flyveledelse med De Havilland fabrikken om levering af ti Chipmunk. I 1952 blev yderligere 5 stk. bestilt, og kort efter for endnu 12 stk. I alt blev der indkøbt 27 fly.

De gjorde tjeneste i 27 år, og mere end 2500 elever har fået den første uddannelse på flyet.

I 1976 blev Chipmunken afløst af Saab T-17 flyet, og de resterende 16 fly blev solgt på auktion, de fleste til civilt brug. P-127 overgik til Danmark Flyvemuseum.

Dansk civil Chipmunk (foto: Gert Laursen)
Dansk civil Chipmunk (foto: Gert Laursen)

 

De Havilland Chipmunk Mk 20 data

Fabrikant: De Havilland Aircraft Ltd.
Land: Storbritannien
Rolle: Skolefly
Bevæbning: Ingen
Dimensioner: Længde: 7,75 m, Højde: 2,15 m, Spændvidde: 10,47 m
Vægt: Tomvægt: 533 kg Fuldvægt: 817 kg
Motor: De Havilland Gipsy Major 8, 145 HK
Hastighed: March hastighed: 192 km/t  Max hastighed: 222 km/t
Tophøjde: 4.815 m
Rækkevidde: 450 km
Besætning: 1-2
I brug: 1950-1976
Fly:
Nr. Bemærkninger
P-121
P-122
P-123
P-124
P-126
P-127 Overdraget Danmarks flyvemuseum
P-128
P-129
P-130 Solgt til belgisk flymuseum 1954
P-131 Overført til mekanikerskolen på Flyvestation Værløse 1954
P-132 Overført til mekanikerskolen på Flyvestation Værløse 1954
P-133
P-134 Havareret ved Flådestation Avnø 2. april 1963.
P-135
P-136 Havareret ved Karlebo 17. maj 1961
P-137 Havareret syd for Hesselø 2. oktober 1975
P-138 Overdraget Danmarks flyvemuseum
P-139
P-140
P-141 Havareret ved Læsø 3. december 1963. Piloten dræbt.
P-142
P-143
P-144
P-145
P-146
P-147