Det starter rigtig godt; bogens hardback for- og bagside er prydet med små, farvelagte tegninger af en række af de fly, der har været i brug i det danske flyvevåben, hvilket på glimrende vis formidler forfatterens, arkitekten Ole Rossel (f. 1946), entusiasme for fly og flyvæsen, der stammer tilbage fra forfatterens opvækst nær Beldringe flyveplads i omegnen af Odense.
’Danmarks jagerfly’ tager læseren på en ganske underholdende rejse i dansk militær flyhistorie, der, i lyset af flyvevåbnets store rolle i dansk udenrigspolitik igennem de sidste mange år, bestemt er relevant. Der begyndes i 1948, hvor Danmark oprettede et egentligt selvstændigt jagerforsvar, hvilket desværre betyder, at Søværnets Flyvevæsen og Hærens Flyvertropper, begge oprettet i 1912, og som begge blot havde støttefunktioner til hæren og flåden, bliver lidt kortfattet og stedmoderligt behandlet.
Men resten er fortællingen om dansk luftvåbens historie er krydret med en lang række interessante anekdoter; fx om flyet Super Sabre-flyet GT-979, der skød sig selv ned under skydeøvelse i 1966, da det blev ramt af en opspringer, at Hawker Hunter-flyet var det første danske fly, der kunne gennembryde lydmuren, omend kun i svagt dyk, at jetflyet Gloster Meteor nok havde den største havarirate af alle danske fly, da 7 af 9 havarerede i tjenesteperioden, eller at de svenske Draken fly var så solidt bygget, at det var kendt som ’det svenske jernfly’.
Bogen er proppet med over 300 billeder af parkerede, lettende eller formationsflyvende fly af alle behandlede flytyper. Mange fotos er virkelig flotte, og i nogle tilfælde er der tale om decideret spektakulære og smukke fotos af flyene, som et halvsides sort-hvidt billede af en formation Spitfires over skyerne, et let krængende Draken over et ikke nærmere angivet, men smukt og meget grønt jysk kystområde, eller et foto af et F-16 i lav højde ved den sandede jyske vestkyst, og et billede af F-16, der affyrer ”flares” i tusmørket et sted over Danmark, enten sort-hvid, naturligvis for de ældre af fotos, og farvefotos af nyere flytyper.
Dertil, som på for- og bagside, mere end 80 sider med imponerende og minutiøst detaljerede og farvelagte tegninger af samtlige jagertyper anvendt i det danske flyvevåben efter 2. verdenskrig. Billeder, der fordi de står rent på en blank baggrund, bedre og klarere end fotos lykkes at gengive flyenes form og proportioner og forbavsende mange farver, der omfatter både blanke aluminiumsfarvede fly, og fly med blå og gule bånd og orange og røde vingetanke, samt, naturligvis de grå og grønne kamuflerede fly.
Overordet må man kategorisere bogen som lidt nørdet, da informationer om tekniske specifikationer, bemalinger (forfatteren forklarer udmærket hvorfor det store fokus på netop dette i et seperat kapitel), på umalede ”wing-fillets” (udfyldninger, hvor vingen møder flyets krop), og varianter af haleror m.m.m. fylder rigtigt meget. Det er en ægte flyentusiast, der skriver, mærker man.
Andre, men lidt mindre entusiasme for selve flyene og deres tekniske specifikationer, vil nok savne lidt mere fokus på den virkelighed eller kontekst, som flyene opererede i, som fx de roller, som flyene forsvarsmæssigt skulle indgå i og udføre opgaver i. Kun i indledningen tales der lidt om flyenes forskellige roller, som nærdagjager, interceptor, jagerbomber og fotorekognicering, og kun i et kort kapitel tales der om den politiske situation under den kolde krig. Ikke desto mindre har forfatterens livslange engagement i dansk militærflyvning fået et flot udtryk i denne flotte og lidt ”drengerøvsagtige” bog.
Anmeldelse af JG
Fakta om bogen
Titel: Danmarks jagerfly – fra Spitfire til F-16
Forfatter: Ole Rossel
Omfang: 308 sider
Forlag: Gyldendal
Pris: 349,95 kr. på Gyldendal