Morane-Saulnier monoplanet havde både før og under krigen vakt opsigt pga. dets rekorder og innovation. I 1913 var en fransk pilot, Roland Garros, fløjet over Middelhavet i et monoplan. Et tur der tog 7 timer, og var mere end tyve gange så langt som Beriots historiske flyvning over den engelske kanal. Under første verdenskrig var det det første fly der blev udstyret med et maskingevær der kunne skyde igennem propellens bane.
I oktober 1915 og juni 1916 leverede Thulins Aeroplanverkstad to Morane-Saulnier fly til Hærens Flyveskole. Pga. Krigsministeriets små midler til materiel anskaffelser blev begge fly indkøbt for indsamlede midler.
De blev kaldt M.S.1 “Hugin” og M.S.2 “Munin” efter Odins to ravne. “Hugin” havarerede i oktober 1919 på Kløvermarken ved København og “Munin” havarerede ved Viborg i oktober 1917.
Morane-Saulnier monoplan data
Fabrikant: | AB Enoch Thulins Aeroplanverkstad, Sverige | ||||||
Land: | Frankrig | ||||||
Rolle: | Skolefly | ||||||
Bevæbning: | Ingen | ||||||
Dimensioner: | Længde: 6,50 m, Højde: 2,55 m, Spændvidde: 10,20 m. | ||||||
Vægt: | Tom: 370 kg, Lastet: 582 kg | ||||||
Motor: | 50 HK Gnome og senere en 80 HK Gnome | ||||||
Hastighed: | Maxhastighed: 135 km/t | ||||||
Tophøjde: | |||||||
Rækkevidde: | |||||||
Besætning: | 1 | ||||||
I brug: | 1915-1919 | ||||||
Fly: |
|