KZ III

Prototypen af KZ III fløj første gang i 1944. For at opnå tysk flyvetilladelse solgte Skandinavisk Aero Industri flyvet til redningskorpset Zonen og dermed fik tilladelsen af den tyske besættelsesmagt.

KZ III’eren blev bygget i 65 eksemplarer hvoraf militæret købte to stk. der blev leveret i februar og marts 1946.

Den ene var i maj 1946 ude for en besynderlig episode. Under en flyvning fra skoleflyvepladsen på Aunø blev det beskudt over en interneringslejr for SS personel i Mosede. En riffelkugle trængte ind i maskinen og sårede piloten flyverløjtnant Holm Jensen. Det lykkedes at lande maskinen og Holm Jensen blev ført på hospitalet. Det viste sig, at en af lejrens vagter havde beskudt flyet, da det kom for tæt på den stærkt bevogtede lejr. Episoden medførte, at der blev udstedt forbud imod at flyve hen over den slags lejre.

I 1950 blev begge KZ III taget ud af tjeneste og i 1951 solgt til civilt brug.

Civil KZ III. OY-DZA var et af de fire fly som Zonen brugte til ambulance flyvninger. (foto: Gert Laursen)
Civil KZ III. OY-DZA var et af de fire fly som Zonen brugte til ambulance flyvninger. (foto: Gert Laursen)

 

KZ III data

Fabrikant: Skandinavisk Aero Industri
Land: Danmark
Rolle: Forbindelseflyvning, slæbestart af svæveplaner
Bevæbning: Ingen
Dimensioner: Længde: 6,53 m.  Højde: 2,10 m.  Spændvidde: 9,60 m.
Vægt: Tom: 419 kg, Lastet: 650 kg
Motor: Cirrus Minor II pay 100 HK
Hastighed: Marchhastighed: 165 km/t, Maxhastighed: 185 km/t
Tophøjde:  4150 m.
Rækkevidde:  500 km
Besætning: 1 (2)
I brug: 1946-51
Fly:
611 1946-51 Solgt til civilt brug som OY-ACT
612 1946-51 Solgt til civilt brug som OY-ACG