I 1919 indkøbte Marinen 5 Friedrichshafen F.F.49 fra Tyskland. I 1923 blev yderligere 2 mere købt af det danske luftfartsselskab “Dansk Luft-Express”.
De blev brugt i forskellige opgaver som Rekognosering, fiskeriinspektion, skolefly m.m.
En kort overgang blev det brugt som postfly imellem København og Stege, og blev dermed Danmarks første fly i fast rutefart.
Friedrichshafen F.F.49
Fabrikant: | Flugzeugbau Friedrichshafen GmbH | ||||||||||||||
Land: | Tyskland | ||||||||||||||
Rolle: | Rekognosceringsfly | ||||||||||||||
Bevæbning: | 1 stk. 8 mm maskingevær | ||||||||||||||
Dimensioner: | Længde: 11,65 m, Højde: 4,12 m, Spændvidde: 17,15 m | ||||||||||||||
Vægt: | Tom: 1485 kg, Lastet: 2135 kg | ||||||||||||||
Motor: | 220 HK 6 cylinder Benz | ||||||||||||||
Hastighed: | Marchhastighed: 110 km/t, Maxhastighed: 140 km/t | ||||||||||||||
Tophøjde: | . | ||||||||||||||
Rækkevidde: | 600 km | ||||||||||||||
Besætning: | 2 | ||||||||||||||
I brug: | 1919-27 | ||||||||||||||
Fly: |
|