Airspeed Oxford Mk. I & II

Airspeed Oxford blev først produceret i 1937 og blev brugt af RAF under den Anden Verdenskrig. Der blev bygget næsten 9000 stk., hvoraf en stor del blev solgt til civilt brug efter krigen.

En del blev solgt til udenlanske flyvevåben bla. det danske som modtog 44 stk. imellem 1946 og 1948, produceret af Airspeed, Percival, Standard Motors og de Havilland.

I Danmark blev den brugt som to motoret overgangstræner, forbindelsesflyvninger, eftersøgning, luftfotografering og måll-slæbning mm. Besætningen bestod normalt af tre mand men enkelte Oxfords blev ombygget til at kunne medføre 5 mand.

Pga. materiale mangel blev flere Oxfords ophugget kort efter ankomst, mens seks havarerede og otte blev solgt til civil anvendelse.

I dansk brug blev Oxforden brugt i en Mk. I og Mk. II version der var forskelligt indrettet men af udseende ens.

Airspeed Oxford nr. 242 i 1952
Airspeed Oxford nr. 242 i 1952 (foto: Birger Mikkelsen via Alf Blume)

 

Airspeed Oxford Mk. I & II data

Fabrikant: Airspeed, Percival, Standard Motors, de Havilland
Land: Storbritannien
Rolle: Træner, luftfotografering, eftersøgning, målslæbning mm.
Bevæbning: Ingen
Dimensioner: Længde: 16,26 m.  Højde: 3,38 m.  Spændvidde: 10,52 m.
Vægt: Tom: 2.414 kg, Lastet: 3.347 kg
Motor: To 370 HK Armstrong-Siddeley Cheetah X
Hastighed: Marchhastighed: 251 km/t, Maxhastighed: 303 km/t
Tophøjde: 5.945 m.
Rækkevidde: 1030 km
Besætning: 3 eller 5
I brug: 1946-55
Fly:
Nr. I tjeneste Bemærkninger
201 1947-51
202 1946-49 Havareret ved Tirstrup
203 1947-51
204 1946-53
211 1947-51 Havareret ved Kalveboderne. 3 dræbt.
212 1947-52
215 1946-53
216 1946-51
217 1946-51
218 1947-51
219 1946-55
220 1947-53
222 1946-54
223 1946-48
224 1947-54
225 1947-48
226 1947-53
227 1946-51
228 1946-51
229 1946-49 Havareret ved Værløse
230 1946-55 Havareret som civil OY-FAU 1962
231 1946-51
232 1946-51
233 1946-51
234 1946-54 Havareret som civil OY-DYI 1956
235 1948-50 Havareret ved Værløse. 1 dræbt.
236 1947-54
237 1947-53 Havareret på Bornholm. 2 dræbt.
238 1946-55 Havareret som civil OY-FAS 1959
239 1946-51
240 1946-53
241 1946-55
242 1947-53
243 1946-53
244 1946-52
246 1947-53
247 1947-50 Havareret ved Gislinge
248 1946-51
249 1947-52
250 1946-48
251 1947-48
252 1947-51
253 1947-54
Note: 213, 214 og 221 blev aldrig leveret